۲۳ تیر ۱۳۸۹

خاطره ای که برجای ماند


برای من جام های جهانی در سال 1990 با زلزله در هنگامه بازی برزيل- اسکاتلند شروع شد؛ همراه هزاران کشته در اطراف و گرد پريشانی بر چهره ها. گويي آن زمان، تنها اين صحنه جهانی بود که اميد را به مدد امواج تلويزيونی – هرچند به صورت غير زنده- در فضا می پراکند. می گويند که برای هر کسی نخستين جام جهانی، خاطره انگيز ترينِ آن هاست و من نيز آن دوره را چنين می بينم با ديدارهاي رويايي که در سال های بعد تکرار نشدند؛ برزيل- آرژانتين، ايتاليا- انگلستان، ايتاليا- آرژانتين و آلمان- آرژانتين در فينال با ضربه پنالتی آندرياس برمه.
در اين بيست سال زمانه دگرگون شد. اينک جام جهانی خود زلزله ای است در دنيای رسانه ها و از آن جا تا تار و پود زندگی مردمان در چهارگوشه جهان. مرزها را در می نوردد و فرهنگ ها را به سوی خود می خواند. به کمک ابزارهای موجود در قرن بيست و يکم در لحظه ای دردها و شادی ها را به اشتراک می گذارد و پيوندهای ميان آدميانی غريب را محکم می سازد. و چه قدر خوشبخت هستند آيندگان - که بر خلاف ما در مورد پدران و مادرانمان- از جزء جزء زندگی و انديشه های ما آگاهند و نيازی به گمانه زنی نمی بينند.
جامی که گذشت به هر کيفيت و با هر داستانی، خاطره ای شد که بر جای ماند برای ما و نشانی شد برای آيندگان تا چگونه ما را داوری کنند

۳ نظر:

  1. خیلی درگیر درس شدید ها!!!
    دیگه نمی نویسید؟؟

    پاسخحذف
  2. راستش درگیر که هستم، ولی چندتایی هم نوشتم. مشکل من با بلاگر هست که همه آپشن هاش به زبان اینجا تیدیل شده و تبدیل اون ها به انگلیسی کار خیلی وقت گیریه. راه ساده تری هم پیدا نکردم.
    انشاالله به زودی.

    پاسخحذف
  3. میشه از گوگل ترنزلتور استفاده کرد. .. یا از یه فیلتر شکن چون ای پی رو تغییر میده میشه روش حساب کرد
    در ضمن خود بلاگر تنظیمات زبانی داره که میگه مثلا همه رو فارسی نشون بده و به ای پی کار نداشته باش
    صفحه اول (داش بورد) قسمت سمت راست بالای صفحه میشه زبان رو عوض کرد موفق باشین

    پاسخحذف